Friday, August 17, 2012

Bayeux

Bonjour!

Hannah
Kes veel mäletab, et ma pidin sel nädalal Mont Saint-Micheli juurde minema?! Well, things change!  3 tundi x 2 Hannahga autos istuda – no, EI AITÄH! Kuna aga Alexandra ja Jerom tahtsid sõpradega Caeni lähedale piknikule minna, siis minul oli valida, kas vaba päev Deauvilles või nad viskavad mind kuskile pommiauku maha ja tulevad hiljem järgi. Valisin pommiaugu. Pommiaugust sai aga üsna kiiresti Bayeux – Alexandra oli nii fantastiline, et otsis ja leidis selle koha mulle.  Kuid Bayeux ei ole lihtsalt üks suvaline külake Normandias, vaid tegemist on kurikuulsa Bayeuxi vaiba ( Bayeux tapestry) ja Bayeuxi katedraali koduga!
Juba autost välja tulles teadsin kohe, et üheks esimeseks kohaks, kuhu lähen, on muuseum, kus hoitakse seda kurikuulsat käsitööd. Bayeuxi vaipa on mainitud igas kunstiajaloo raamatus ning paljudes ajaloo õpikutes. Tegemist on 70 meetri pikkusele riidele tikitud stseenidega, mis kujutavad Inglismaa vallutamist normannide poolt. Vaip on pärit 11-12 sajandist.
stseen Bayeuxi vaibalt
„One ticket for a student, please!“ küsin ma muuseumi klienditeenindajalt.
„ 3.80 euros, please. Where are you from?“ soovib ta mingil põhjusel teda. „Äkki mingiks uurimuseks?“ mõtlen ma.     [ek.k „... . Kust sa pärit oled?]

„Estonia“ vastan, mille peale noore daami silmad imestunult minu omadega kohtuvad. Ma vaid naeratan, sest juba tean, et ega keegi väga midagi Eestist ei tea. Neile on see kui mingi müstiline maa põhjas Venemaa kõrval, kus on alati külm ja räägitakse vene keelt.
Enne vaiba nägemist aga visatakse mulle kätte telefoni moodi asjandus, kus onu ilusas inglise keeles seletab mulle vaiba stseenide sisu. TelefoniGiid on mõeldud, kas üliaeglastele või väheke lollidele. Ise uurides ja puurides, mida stseenid kujutavad, nõuaks meeletult olematut aega. Onu aga räägib põhjalikult iga stseeni lahti, moodustades ühe pika muinasjutu. Ja PIKK see tõepoolest oli. Vaip on, nagu ma mainisin, 70 meetrit pikk, mis on muuseumis keeratud ühe poolkuu kujulise pimeda ruumi seina. Kuna vaipa pildistada ei tohtinud, peate leppima Interneti copy-paste-ga. Või, veelgi parem, googeldage! Kindlasti tuleb tuttav ette! Liis, sina ikka mäletad!
Mingil moel tuletab Bayeux mulle Tartut meelde – pisike armas linnake, mille keskel voolab kuulus jõgi. Tegemist on küll palju väiksema jõega kui Emajõgi, kuid ilusaid vaateid on igal nurgal.















Samuti käisin vaatamas ka Bayeuxi katedraali (Cathédrale Notre-Dame de Bayeux) . Muud võimalust lihtsalt ei olnud – kirik asub linna südames ning katedraali torne näeb juba linna sõites. Tegemist peaks olema vist gooti stiilis kirikuga Normandia arhitektuuri mõjutustega. Meeletult ilus, võimas, uhke ja suur katedraal. Ta on võimas nii väljast kui seest. Lihtsalt võimas! Aga vaadake pilte, saate ise aru.


Kuna linn on väike, siis üsna kiiresti sai mul peamised vaatamisväärsused ära nähtud. Ka peamine kaubandustänav nende seas. Nagu ikka oli see täis suveniiripoode, Normandia poode, kus müügil kohalikud õunasiidrid, juustud ja moosid, kalleid disainerpoode ning kohvikuid ja restorane. Kui linn sai juba mitmendat korda läbi käidud, ostsin väikesest toidupoest paki küpsiseid ning seadsin end mugavalt jõe ääres olevatele toolidele sisse, et seal kohalikku eluolu nautida (loe: süüa küpsiseid, kuulata muusikat ning lugeda „Hommikusöök Tiffani juures“ lõplikult läbi“. )

Tegemist oli sel aastal minu esimese väikese reisiga Normandias. Linn on ilus nagu kõik Normandia külakesed ja nagu ikka, imearmas. Samas, minu lemmikuks jääb alati Honfleur, millele järgneb Deauville. Järgmine nädal aga on plaanis ikkagi ära näha Mont Saint-Michel – vaatame, kas plaan ka reaalsuseks muutub.

Au revoir!








No comments:

Post a Comment